Tuinier je gelukkig

Tuinieren maakt gelukkig en houdt je gezond. Vergeet de fitness, de psycholoog en de wekelijkse yoga; met spitten, snoeien, harken en zaaien bereik je minstens hetzelfde resultaat.

Je hebt het natuurlijk al lang zelf ontdekt: tuinieren maakt je hoofd leeg en brengt rust. In Groot-Brittannië wordt iemand die op instorten staat, aangeraden Gardening Leave te nemen: een weekje tuinieren om er weer bovenop te komen. Tuinieren houdt stress onder controle en blijkt een probaat middel tegen winterblues. Hoe meer je buiten bent, des te meer lichtstralen je vangt, wat alleen maar gunstig kan zijn voor je gemoed. Een half uurtje in de tuin doet de stress tot twee maal zo snel dalen als een passieve activiteit binnenshuis.

Tuin houdt gezond

Niet alleen tuinieren maar alleen al het simpele feit van je te omringen met veel groen en bloemen heeft een stressverminderend effect. Zelfs een klein beetje natuur doet de concentratie stresshormonen al meetbaar dalen. Een minituintje om de hoek blijkt minstens even waardevol als een groot natuurgebied verder weg. Bejaarden met een tuin zijn doorgaans gezonder dan hun leeftijdsgenoten zonder, hebben minder klachten, moeten minder vaak naar de huisarts, zijn meer tevreden met hun leven en voelden zich minder eenzaam. Niet alleen doet tuinieren je meer bewegen, het vormt ook excellente hersengymnastiek: je moet immers bij de pinken blijven, plannen, organiseren, vooruitblikken en zoeken naar oplossingen. Doemdenkers en mensen die vatbaar zijn voor depressies varen er wel bij. Door bezig te zijn met de toekomst vergeten ze even de narigheid van dat moment. En ze mogen zich helemaal uitleven zonder zich te moeten verantwoorden. Niemand heeft er immers last van als je je opgekropte agressie afreageert op je haag.

Gratis fitness

Het harken van de mensTuinieren is ook excellent voor je conditie. Wie een dagje in de tuin werkt, voelt ’s avonds z’n hele lichaam heerlijk natintelen. In Groot-Brittannië kan je zelfs aansluiten bij de lokale Green Gym en in parken of bij scholen mee helpen bomen planten, bladeren harken, maaien en wieden. Tuinieren houdt je fit en soepel, terwijl de inspanning niet groter is dan bijvoorbeeld aquagym of een rustig toertje met de fiets. Ideale conditieklussen zijn de grond bewerken met een spitvork, schoffelen en bladharken – daarmee verbrand je als snel 200 tot 360 calorieën per halfuur.Grasmaaien kan je het best vergelijken met stevig doorstappen op een loopband, compost keren is een vorm van lichte krachttraining en bladharken een perfect alternatief voor het roeitoestel. Door de afwisseling van hurken, strekken en buigen, blijf je bovendien lekker soepel. Vooral senioren kunnen daarmee de strijd tegen de stramme leden beter aan. Welk klusje je ook doe, een half uurtje tuinieren heeft een gunstig effect op je bloeddruk en cholesterolpeil. En gebruik, als het even kan, geen handschoenen. Onderzoek heeft uitgewezen dat een welbepaalde bodembacterie, Mycobacterium vaccae, de serotonine in onze hersenen activeert. Vuile handen maken dus gelukkiger en verhogen de weerstand.

+1