Tuinier je weer in vorm.

Voel je je ook zo futloos en slap, en slaat de weegschaal door, na een lange winter van binnenzitten en gezellig comfort food? Geen paniek: door eenvoudigweg te tuinieren word je in een wip weer strak en fit.

Met één uur tuinieren verbrand je zo'n 350 calorieën, en dat is meer dan een uur fitness aan een normaal tempo. Zelfs met het kleinste tuinklusje smelt je al gauw 200 calorieën weg: genoeg redenen om er meteen in te vliegen. Maar opgelet, rustig beginnen is de boodschap - je wilt toch niet meteen blessures oplopen? Buig voor je begint een paar keer door de knieën en draai rondjes met je armen. Voer nooit langer dan een half uur aan een stuk eenzelfde klus uit en stretch tussendoor je benen en armen. Een half uurtje snoeien, een beetje wieden en een klein lapje grond bewerken, is beter dan op één voormiddag een immense composthoop omzetten.

Groene gym

Er zijn meer dan genoeg tuinklussen waar je nu al je calorieën kan op bolwerken. Zoals borders opruimen bijvoorbeeld: takken en stengels afbreken of afknippen, in de kruiwagen gooien en naar de composthoop rijden zorgt al meteen voor een flinke fitness. Terrassen en paden die onder een groene laag aanslag of mos zitten, veeg je met een stevige straatborstel schoon - na een uurtje staan er alweer 400 calorieën minder op de teller. Ben je van plan deze lente een moestuin te beginnen, begin er dan nu aan. Zoek een plek in je tuin en zet je aan het spitten: dat is zowat de grootste calorieverslinder onder de tuinklussen. Zolang het niet vriest kun je nog volop bessenstruiken, rozen, hagen en (fruit)bomen met blote wortel planten: a rato van ruim 300 calorieën per plantgat smelten de winterkilootjes weg.

Beter dan fitness

 Tuinieren stimuleert zowat alle spieren van je lichaam: harken werkt op de beenspieren, buik- en schouderspieren, gras maaien op de been- en armspieren en onkruid wieden is goed voor arm- en schouderspieren. Rustig de ramen van je serre wassen traint de spieren van je rug, schouders en armen. Door de afwisseling van hurken, strekken en buigen, blijf je bovendien lekker soepel, en dat terwijl de inspanning niet groter is dan bijvoorbeeld aquagym of een rustig toertje met de fiets. Grasmaaien kan je het best vergelijken met stevig doorstappen op een loopband, compost keren is een vorm van lichte krachttraining en bladharken een perfect alternatief voor het roeitoestel. Welk klusje je ook doe, een half uurtje tuinieren heeft een gunstig effect op je bloeddruk en cholesterolpeil. En al die tijd ben je in de gezonde buitenlucht, krijg je meer zuurstof, meer zonlicht en dus extra vitamine D. Waar wacht je nog op? 

+1